Resepi Udang Sambal Cili Api Sedap

Posted on

Tak sangka, cepat sangat masa berlalu, kelmarin dah saya kongsikan resepi udang masak sos tiram untuk entry pada masa ini saya jugak masih mahu kongsi resepi dari bahan udang. Tentu ramai kaum ibu-ibu yang nak teringin masak paling mudah nanti supaya tidak perlu pening-pening kepala fikir ‘ nak masak apa ye hari ini ‘. Masak paling sedap dan mudah boleh cuma cuma anda dapatkan di laman web ini. Banyak resepi kek, resepi ikan, resepi cendawan, etc. Fuhhh aku bercerita ni pun dah meleleh rasa nak teringin buat semua itu.

Udang yang mempunyai banyak kandungan nutrisi di dalamnya boleh membantu metabolisme pelancaran dalam badan kita. Udang mudah didapati ini juga dijual dengan harga murah, hanya akan mahal pada masanya. Apabila memasuki bulan Ramdhan pasti semua bahan-bahan akan melompat ke atas dan ini akan menjadi sangat menggagu kerana ia mesti save money.

Resepi udang sambal cili api sedap

Percaya tak perlu masa 10 minit je boleh masak udang goreng sambal cili api ni? Aku pun tak percaya ni. Hahaha, tapi tolonglah percaya kerana ia benar. Saya ambil resepi udang sambal, sebab 10 minit je nak masaknya, kalau campur dengan masa penyediaan barang masak pun tidak sampai 30 minit nak siap di sajikan.

Resipi yang sangat disukai dan menjadi kegemaran ketika weekend dan ini sempurna jika dimakan dengan nasi panas atau resepi nasi kuning. Nak mahu tengok cara cara membuat nasi kuning boleh tu ada kat navigasi menu nasi yang dah tersedia.

Semua resipi pada basicnya sama. Hanya yang membezakan cara pemprosesan, di mana jika anda tidak mahir dalam membuat masakan mestilah hidangan yang kurang lazat untuk dimakan. Lain jika anda seorang juru masak yang terkenal, masakan buatan anda sangat lazat untuk dinikmati oleh ramai orang. Jom tengok ni resepi udang untuk sesiapa sahaja yang tak mahir memasak.

Bahan-bahan:

  • 500 gram udang, keluarkan kepala
  • telur puyuh segar secukup rasa
  • 1 daun bay (daun salam)
  • 1/2 segmen galangal

Rempah halus:

  • 6 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 6 sudu teh bubuk cili merah (pedas mengikut rasa sahaja)
  • 1/2 sudu teh belacan
  • 4 kemiri
  • 1 sudu besar air asam jawa
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh gula

Cara-cara membuat udang sambal:

  1. Langkah pertama ialah menyediakan semua bahan yang diperlukan.
  2. Keluarkan semua kulit dan kepala udang, basuh dengan teliti dan kemudian tambahkan perasan jus limau (air limau). Ketepikan.
  3. Tumiskan rempah halus dengan daun bay dan lengkuas sehingga wangi.
  4. Masukkan udang, tumis hingga masak menjadi merah atau separuh matang.
  5. Tuangkan air asam jawa dan sedikit air panas (untuk masak udang).
  6. Tambah telur puyuh kalo suka. Boleh tambah boleh juga tak.
  7. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Lalu test rasa.
  8. Masak sehingga udang matang.
  9. Kacau seketika, angkat dan tutup api.

Nah tu dia resepi masakan mudah untuk hari ini. Jika anda masih mahukan resipi lain, sila buka halaman berikut resepi masakan kampung yang boleh anda pelajari dirumah. Terima kasih dah melawat kat laman web ini, sampai jumpa dan semoga berjaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *