Resepi Sambal Udang Kering

Posted on

Sejak menjadi suri rumah, saya hanya faham jika ternyata banyak jenis sambal. Ada sambal ijo, resepi sambal ikan bilis, atau yang sangat pedas resepi sambal cili padi. Memang banyak kepelbagaian yang membuat sambal menjadi spesialisasi, terutama untuk hidangan tambahan bagi mereka yang suka dengan rasa pedas. Ia kelihatan sama, tetapi ternyata bahawa proses sambal yang berbeza, ia juga punya rasa yang berbeza pulak, sama-sama sambal tapi tak sama.

Resipi sambal udang ini adalah hasil ciptaan saya yang mendapat inspirasi dari pelbagai sumber. Mencipta sendiri dengan kemahiran anda sendiri akan mencipta resipi sambal sedap dan lazat. Resipi ini sangat lazat suami saya jika makanan itu perlu menambah 3 hidangan nasi, tidakkah anda membayangkan betapa senangnya suami saya makan sambal ini.

Resepi sambal udang kering

Udang yang saya gunakan adalah udang geragau seperti ini. Sangat mudah untuk mendapatkan udang geragau ini di pasaran dan harganya tidak terlalu mahal.

Saya membuat resipi sambal ini boleh digunakan untuk bekalan selama satu minggu kerana jika membuat sambal setiap hari akan sangat mengganggu aktiviti lain. Ini hebat kerana anda tidak perlu membuat hidangan yang sama setiap hari. Dan kerana hubby saya tidak suka makan ketika tidak ada sambal, saya mengambil inisiatif untuk membuat sambal yang tahan lama. Segera, anda boleh melihat sambal resipi di bawah.

Bahan-bahan:

  • 250 gram cili api
  • 100 gram rawit (atau menyesuaikan dengan setiap tahap pedas)
  • 200 gram bawang merah
  • 4-5 tomato (saiz sederhana)
  • 150 gram udang geragau
  • 3 batang serai
  • Daun 5-7 bay (daun salam)
  • Garam secukup rasa (kira-kira 1-2 sudu besar)
  • 1/2 potong gula perang
  • Jumlah minyak yang cukup

Cara-cara penyediaan sambal udang:

  1. Basuh dengan teliti kemudian rebus cili api, cili rawit, bawang & tomato sehingga mendidih dan bau hilang. Angkat dan longkang.
  2. Bilas udang geragau sehingga bersih lalu goreng hingga keemasan.
  3. Blender cili, rawit, bawang & tomato dengan kedudukan bawah tomato (tepat di atas bilah pengisar). Blender sehingga penamat tekstur cili begitu kasar kerana ia dihancurkan (lihat petua di bawah).
  4. Masukkan bahan yang diblender ke dalam kuali, tambah air. Masak dengan api sederhana (atau besar mungkin juga, dengan syarat tidak ditinggalkan). Masukkan garam, gula perang, daun bay (daun salam), batang serai yang telah digeprek (dipukul) & terikat dan udang geragau yang udah digoreng. Masak sambal sehingga air menjadi surut (kering).
  5. Setelah sambal pekat atau mengental, tambah minyak masak yang cukup (jika saya, kira-kira 10 sudu teh). Biarkan wangi (dan ekonomi), minyak yang digunakan bekas menggoreng udang geragau sahaja. Kurangkan haba. Kacau hingga masak.

Petua:

  • Sambal ini dibuat seberapa banyak yang mungkin dengan minyak minimum.
  • Air untuk memasak sambal mengambilnya dari air yang tinggal rebus cili. Tidak buruk kuah rebusan tomato goreng & cilinya. Terus masukan air ke Blender Jar.
  • Yang paling penting dari pengadun ini adalah kaedah “On-Off” pengisar.
  •  Jadi petua-petua menghancurkan bahan-bahan dengan cara On-Off. Tekan butang paling perlahan satu saat, kemudian matikannya. Tekan satu kali lagi, kemudian matikannya semula. Jadi teruskan mengikut tekstur yang dikehendaki (jika saya biasanya sehingga 12 kali on-off).

Sekiranya anda mahukan resipi lain, anda boleh menyemak menu kami yang boleh didapati di menu navigasi. Terdapat banyak resipi yang perlu anda cuba kerana sangat mudah. Mudah untuk membuat resepi sambal nih, cuba dirumah dan semoga jaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *