Resepi Bubur Cha Cha Sedap, Simple, Tak Banyak Masa!

Posted on

Resepi bubur cha cha iaitu minuman yang sesuai untuk untuk makan masa petang dibuat dengan campuran cha cha, gula, gula melaka, panda, sagu, santan, dan keledek. Makanan ringkas yang boleh dibuat dengan masa 15 minit dan ini masakan melayu yang mudah sangat. Bubur ini boleh anda masak guna sagu atau tak pun juga sedap jer. Nak masak bubur guna sagu paling lama pun nak tunggu sagu betul mengembang dan keledek empuk. Selebihnya memang campak terus ja.

Nak mahu makan pun enak dihidangkan panas atau sejuk. Boleh tu resepi bubur ini jadi minuman ketika masa Ramadhan, kerana bubur cha cha tak kalah sedap dengan bubur lambuk tu. Saya juga dah kongsi kelmarin bubur lambuk dan asyura versi johor boleh lah tengok, cari di kotak carian jer.

Resepi bubur cha cha sedap

Sememangnya resepi yang saya nak kongsi kan tak berbeza dengan resepi yang ada di internet, tetapi rasa dah pastilah sedap hehehe… Anak-anak dan suami sangat suka dengan resepi yang dah saya buat tambah terus makan sehingga kenyang, perut pun kata mereka mahu meledak. Hahaha jadi buncit tu semua….

Bila anda tak tahu resepi yang mudah ini, sila baca sahaja yang dah saya buat dalam entry yang simple. Resepi bubur sesuai untuk siapa sahaja yang tak pandai masak, mula ni resepi di buat untuk wanita yang baru berkahwin. Ok lah, jom kita mula:

Bahan-bahan:

  • 2 cawan Cha-cha (direbus dan ditoskan)
  • 11 sudu gula (ikut selera manis bonda)
  • 1 cawan sagu (direbus dan ditoskan)
  • 3 batang ubi keledek oren atau putih
  • 1 ketul gula melaka
  • 2 helai pandan (simpulkan)
  • 1 kotak santan
  • Air secukupnya

Cara-cara masak bubur cha cha:

  1. Mula sekali kupas kulit keledek dan cuci sehingga bersih
  2. Rebus dulu cha cha dan sagu sampai kembang lalu toskan, ketepikan.
  3. Selalunya orang akan rebus asing, tapi saya nak jimat masa, rebus saja dua dua ni terus.
  4. Sambil rebus sagu dan cha cha tadi, rebus juga keledek oren atau putih sampai lembut empuk.
  5. Bila sagu dan cha cha tadi dah mengembang, toskan air dia.
  6. Kalau air rebusan sagu dan cha cha tadi kita buang, air rebusan keledek pula kita jangan buang. Air rebusan keledek banyak khasiat dan manfaat.
  7. Bila keledek dah empuk, tambah air secukupnya, tambah gula, gula melaka, pandan dan rebus sampai menggelegak air.
  8. Sukatan gula yang saya bagi tu, untuk orang yang kurang suka manis. Saya memang kurang gemar manis sangat tak baik untuk kesihatan, jadi, ada sipi sipi manis tu dah sedap sangat dah. Kalau orang jenis makan manis, tambah lah gula. Ada juga orang tak letak gula melaka, pun boleh, tapi bila letak, rasa dia macam manis berlemak. Sesuai selera sahaja lah…
  9. Bila dah rebusan mendidih, masukkan santan, kacau sebati, kemudian terus masukkan chacha dan sagu tadi.
  10. Siap berkhidmat dan jom makan 🙂

Nah mudah sangat tu resepi sesuai dimakan semasa petang, boleh berniaga jika bonda mahu kerena memanglah bubur cha cha banyak orang yang suka. Bonda boleh cari petuah berniaga yang halal dan sesuai sunnah, cukup buka kedai dan sila anda membuat bubur yang banyak orang suka.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *